Диференціація звуків [р] і [р'] (1 клас_ФФНМ)

 Тема. Диференціація звуків [р] і [р']

1.      Порівняння правильної артикуляції звуків [р], [р'] на схемах артикуляції. Звернути увагу дітей на те, що при артикуляції звука [р'] язик напружується сильніше, середина язика підноситься вище до піднебіння, а кінчик опускається до різців.

Звук [р] – твердий, а [р'] – мякий. Диференціація на слух [р], [р'] ("Впіймай звук" -  [р], [р']):

А) серед звуків: Р, Л, С, Р', ЛЬ, М, Ф, И, Р',С, Р, Ж, Ш, Р', Ф;

Б) серед складів: РИ, РО, РУ, РЬО, РІ, РИ, РЕ, РА, РЮ, РУ, РИ, РЕ;

В) серед слів: РУКА, РИБА, РІПКА, СОРОЧКА, РЮШ, РОМАШКА, РІЗДВО, ВІРЬОВКА, РУЧКА, РЮМКА, РЕП'ЯХ.

2. Скласти з розрізної азбуки і прочитати склади:

РА – РЯ

РИ  - РІ

РО – РЮ

РА - РЕ

РУ - РЮ

 

3.Логопед вимовляє слова: РАДИЙ і РЯД. Діти відзначають, що в слові РАДИЙ звук [р] – твердий, а в слові РЯД – звук [р'] – м’який. Аналогічно аналізують слова:

РИВ – РІВ

РОТ – ТРЬОХ

ГОРЕ – ГОРЯЧИЙ

РУКА – РЮКЗАК

БУРА – БУРЯ

ГРИМ – ГРІМ

РИС – РІС

РЯДОК – РАНО

Діти складають і вимовляють речення з цими словами.

4.Від поданих дієслів утворити дієслова І особи теперішнього часу. Наприклад:

МАРИТИ – МАРЮ

ГОРИШ –

ВАРИШ –

БОРЕШСЯ –

5.Утворити множину від слів:

ДРУКАР -

КОСАР -

СІЧКАР -

МОРЕ -

КОБЗАР -

ГИРЯ -

ЗВІР -

ЗОРЯ -

ПУХИР -

БУРЯ -

ШАХТАР -

БУКВАР -

 6.Дібрати і поставити відповідні прийменники (НА, У, ПІД. ДО, ЗА, ПЕРЕД, ВІД, В, З)  до поданих слів: КРИНИЦЕЮ, КРИЖИНІ, ДЕРЕВІ, ДИРЕКТОРА, РІЧКИ, КРИНИЦІ, КОРИДОРА, МОРІ, ВИРІЙ, СЕСТРИ, РЯДУ,РОБОТОЮ. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

РІВНІ РОЗУМІННЯ МОВЛЕННЯ

  Рівні розуміння мовлення: Нульовий рівень: Дитина не розуміє або не рeагує на мовлення в принципі. У такої дитини часто немає сформованої ...