Органи мовлення. Мовленнєві та немовленнєві звуки. Голосні (ФФНМ_1 клас)

 

Тема. Органи мовлення. Мовленнєві та немовленнєві звуки. Голосні

1. Мовленнєві та немовленнєві звуки.

Сьогодні ми будемо слухати, впізнавати і промовляти різні звуки.

Д/г «Послухаємо тишу» – Що ви почули? Навколо нас багато звуків. Предмети можуть звучати по-різному. Послухайте ці звуки (розгляд предметів, що лежать на столі, прослуховування звуків, що вони видають: гра на музичних інструментах, різання паперу, шарудіння папером, стук молотка, металевих та дерев’яних ложок, м’яча, звукові, дзвін дзвіночка тощо).

Д/г «Що звучить?» (за ширмою звучать різні звуки, а діти відгадують який це інструмент чи предмет: свист свищика, шерхотіння паперу, стук металевих і дерев’яних ложок, стук молотка, удари м’яча, дзвін порожнього та повного стаканів, звук води, що ллється тощо)

2. Знайомство з терміном «Мовленнєвий звук» . Звуки бувають немовленнєві  та мовленнєві.

– Ви вже чули як звучать різні предмети. Всі живі істоти теж виголошують звуки:

Є на світі різні звуки, чути їх складна наука.
Ти прислухайся, замри, якщо зможеш, повтори!
Капотять краплини в тиші: к-к-к-к.
Шарудять у сіні миші: ш-ш-ш-ш.
Песик дихає у сні: х-х-х.
Цвіркуни цвірчать в траві: ц-ц-ц-ц.
Барабанить град по стрісі: ґ-ґ-ґ-ґ
Там жуки літають в лісі: ж-ж-ж.
Вітер в лісі зашумів: ш-ш-ш.
У вікно комар влетів: з-з-з.
Тигр розсерджено ричить: р-р-р.
Каша на плиті кипить: п-п-п.
Фиркає старий їжак: ф-ф-ф.
Мукає корова так: м-м-м.
З крана сочиться вода: с-с-с.
Молоток цвях забиває: д-д-д.
Колесо качав насос: с-с-с.
Важко рушив паровоз: ч-ч-ч.
Мітли люблять підмітати: щ-щ-щ.
Болить зуб у ведмежати: н-н-н.
Пароплав гуде в тумані: л-л-л.
А ворона на паркані: Кар-кар-кар!
Як мукає корова?
А як рушив паровоз?
Поки що ви не можете правильно повторити всі звуки, але ми обов’язково научимось їх промовляти. Звуки виголошують тварини, а ми з вами говоримо. Звуки, які вимовляє людина – це мовленнєві звуки. Звуки мовлення з’єднуються і утворюють склади, склади утворюють слова. Ми будемо вчитися слухати і промовляти мовленнєві звуки.
Переглянь відео "Хмаринка у світі звуків" та дізнайся, які бувають звуки: 

ХМАРИНКА У СВІТІ ЗВУКІВ


3. Будова артикуляційного апарату

- Прослідкуйте, будь ласка, що допомагає мені і вам вимовля­ти звуки [б], [о], [у], [п], [м]. 

- Вимовте ці звуки і подивіться одне на одного. (Учні роблять висновок, що у вимові допомагають губи.) 

Отже, губи — це орган мовлення.

- Далі спостерігаємо за такими осно­вними мовленнєвими органами, як язик (кінчик, середня і задня частини), зуби (верхні й нижні), тверде піднебіння.

— Спробуйте знайти ті звуки, що вимовляються з міцно зімкне­ними губами. ([б], [п], [м])

— Які звуки вимовляємо шляхом притискання кінчика язика до верхніх зубів? ([д], [т], [н], [л])

— При вимові якого звука кінчить язика дрижить? ([р])

— Вимовте звуки, що утворюються глибоко в роті за допомогою задньої частини язика. ([г], [к], [х])

— Яка частина язика «працює» під час вимови звука [т]?

Важливо частиною наших органів мовлення є язик. Подивіться "Казку по Язичка" та виконайте вправи: 

                                                         КАЗКА ПРО ЯЗИЧОК

Комментариев нет:

Отправить комментарий

РІВНІ РОЗУМІННЯ МОВЛЕННЯ

  Рівні розуміння мовлення: Нульовий рівень: Дитина не розуміє або не рeагує на мовлення в принципі. У такої дитини часто немає сформованої ...