Тема. Диференціація дзвінких та глухих приголосних звуків [х]- [г].
Ми будемо вчити звуки [х] - [г]. Давайте порівняємо вимову звуків [х] - [г]. Коли вимовляємо ці звуки, язик лежить в роті, кінчик язика не торкається нижніх зубів, задня частина спинки язика піднята, зуби відкриті, губи відкриті, при цьому з рота плавно виходить тепле повітря.
А чим же вони відрізняються? Звук [г] вимовляємо з голосом – голосові зв’язки вібрують, а звук [х] вимовляємо без голосу, голосові зв’язки не вібрують. Перевірте, покладіть долоню на гортань і вимовляйте звук [х], а потім - [г]. Що ви відчуваєте?
ЗАПАМЯТАЙ!!!
Звук [г] вимовляємо з голосом, голосові зв’язки вібрують – це дзвінкий приголосний звук. Звук [г] вимовляємо дзвінко в кінці слова і в кінці складу.
Звук [х] вимовляємо без голосу, голосові зв’язки не вібрують – це глухий приголосний звук.
Завдання 1.
Прочитати склади і слова, чітко вимовляти звуки [г] - [х].
Ха – га хаща – газета характер – газон
Хо – го ховрах – голубка хокей – голка
Хма – гра хмара – гравець хмарить – грає
Хро – гро хропіти – грозити хробак – гроші
Хру – гру хрущ – груша хрустить - грубий
Іх – іг сміх – поріг горіх – сніг
Завдання 2. Робота над скоромовками
Вставте пропущені букви, прочитайте скоромовки спочатку повільно, а потім швидко, чітко вимовляйте [х] і [г].
Звук [г] вимовляємо з голосом, голосові зв’язки вібрують – це дзвінкий приголосний звук. Звук [г] вимовляємо дзвінко в кінці слова і в кінці складу.
Звук [х] вимовляємо без голосу, голосові зв’язки не вібрують – це глухий приголосний звук.
Завдання 1.
Прочитати склади і слова, чітко вимовляти звуки [г] - [х].
Ха – га хаща – газета характер – газон
Хо – го ховрах – голубка хокей – голка
Хма – гра хмара – гравець хмарить – грає
Хро – гро хропіти – грозити хробак – гроші
Хру – гру хрущ – груша хрустить - грубий
Іх – іг сміх – поріг горіх – сніг
Завдання 2. Робота над скоромовками
Вставте пропущені букви, прочитайте скоромовки спочатку повільно, а потім швидко, чітко вимовляйте [х] і [г].
Ніс .. риць пирі .. через порі .. .
Став на .. орі .. – упав на порі .. .
***
На бере .. .. виля налетіла – із річки вистрибнуть .. отіла.
Та налякалася .. лоп’ят і відса .. нулася назад.
***
На бере .. .. виля налетіла – із річки вистрибнуть .. отіла.
Та налякалася .. лоп’ят і відса .. нулася назад.
Завдання 3. Порівняти звуковий склад слів. Назвати однакові і різні звуки в словах: помахав - помагав;
холод – голод;
ходити - годити.
Завдання 4. Читаємо, дотримуючись правил вимови.
Пара птахів пурхала-пурхала. та й випурхнула.
Гарні курчатка у хохлатки.
Придумати слова, які починаються із заданого складу. Записати їх.
Ха, хата ….
Га, гавкати ….
Хо, холод …
Го, гості ….
Хи, хитрий …
Ги, гиря ….
Хі, хід ….
Гі, гілка …
Задвання 6. Змінити слова за зразком.
Зразок: Горіх – горішок. Гриб – грибочок.
Горох – …… Холод – ….
Пух – ….. Огірок – …..
Сміх – ….. Голуб – …….
Сніг – …. Голка – ….
Поріг – …. Гірка – ….
Пиріг – …. Хустка – …..
Завдання 7. Утворити слова із букв.
І, б, г – ?.
Е, я, г, р, б, л – ? О, у, г, л, б, с – ?
О, е, ь, г, т, л – ? Е, і, й, г, н – ?
А, а, у, п, п, г – ? У, и, й, п, х, к –?
Е, е, а, а, ч, р, п, х – ? А, е, ю, к, п, л, х – ?
У, о, и, х, д, ж, н, к – ? А, а, о, г, р, м, т –?
Комментариев нет:
Отправить комментарий